donderdag 12 augustus 2010

Het begin

Ons duifje




Woensdag 14-07-2010 belde Renate rond 19.00uur mij op,
Het had deze middag behoorlijk gestormd buiten,
Er was een vogeltje uit het nestje gevallen, paniek wat moest ze doen
Ik heb haar gezegd over de foon dat ze rustig aan moest doen,
We zouden wel even komen kijken, heb haar gevraagd om wat kattenbrokjes
In water te leggen .

Rond 20.00uur waren we bij Renate, ik gelijk naar vogeltje vragen
Ze had hem buiten in een doosje gelegd, toen ik hem uit het doosje pakte was ze ver onderkoelt , ik heb haar tegen me aan gehouden en warm gewreven, toen ze eindelijk op
Temperatuur was heb ik haar water gegeven. Ze was echt nog heel erg klein
Had de haartjes vochtig en oogjes dicht, het leek wel of ze nog niet zo lang uit het ei was gekomen, maar dat weet ik niet.

Ik besloot haar mee naar huis te nemen, daar Renate ze niet vast durfde te pakken.
Toen we thuis kwamen heb ik gelijk een rieten mandje gepakt, daar wat stro in gedaan,
En dat afgedekt met hooi, nu had ze een nieuw nestje

We hadden nog een kooi op zolder, dus het nestje heb ik in de kooi gezet, naast het nestje in de kooi heb ik houtsnippers gelegd, mocht ze uit het nest vallen valt ze niet op het plastic.

Ook heb ik een lamp boven de kooi geplaatst, deze houd het vogeltje goed op temperatuur
Wel zag ik dat ons vogeltje een duifje was.

Rond 22.30uur heb ik haar de eerste keer gevoerd, ook ik had kattenbrokjes in water en ik had pap gemaakt, ze wilde gelukkig wel eten, al ging het moeizaam.

Ik ben haar die nacht om de 2 uur gaan voeren.
ze heeft het goed gedaan de 1ste nacht..















15-07-2010

S’morgens rond 9.00uur ging ik weer bij haar kijken en haar voeren, ze was nu echt al heel erg opgeknapt, ze was behoorlijk bewegelijk en er kwam zelfs geluid uit, ik hoorde een heel zacht piepje, was echt lief.

Van af vandaag ga ik om de 3 uur voeren, het was heel erg warm vandaag dus ik ben geregeld boven geweest om haar een paar druppels water te geven.

Wat ze echt wel kon waarderen, ze drinkt de druppels goed weg.

Ik voer haar met de achterkant van een klein lepeltje, een pincet wil niet echt lukken en de spuitjes die ik heb liggen gaan niet zo soepel, komt gelijk zo veel uit.

Ik ben op het internet gaan zoeken naar foto’s van babyduifjes, daar vond ik een site van baby’s vanaf de geboorte, nou ons duifje was dus echt nog heel erg jong.

Ook heb ik daar gelezen dat je het kropje in de gaten moet houden, dus voor en tijdens het voeren voel ik hoe vol/leeg dat die aanvoelt. Zo kan ik aanvoelen of ze genoeg gehad heeft.

Dag 1 heeft ze gehaald. .















16-07-2010

Vandaag ben ik eens gaan informeren bij mensen die meer verstand hebben van
Vogels/duiven, , Wat ik haar het beste te eten kan geven en of ik het wel goed doe.

Ik werd aangekeken en voor gek verklaard dat ik hier mijn tijd instopte, beestje gaat toch dood zeiden ze bijna allemaal, hhmmm daar denk ik anders over,

Ik ga er toch zeker alles aan doen om mijn duifje erdoor te krijgen, ik heb haar mee naar huis genomen, dus verzorgen zal ik haar, dan had ik haar gelijk woensdag moeten nahelpen.

Dus mijn taak, bewijzen dat ik haar gezond groot gebracht krijg.

Maargoed, van iemand hier in de straat die zelf duiven heeft die zei mij dat ik het beste kuikenvoer kon gaan halen, daar zit alles in en dit kun je ook opwellen in water.

Ook vandaag is het weer erg goed gegaan, met eten en drinken nog steeds om de 3 uur.

Vandaag viel me wel op, als ik de kamer binnen kwam dat ze al met haar hoofdje begon te bewegen, is dit toeval of vertrouwd ze me.

Dag 2 is ze goed doorgekomen.



17-07-2010

Alweer een nieuwe dag aangebroken.
Vandaag hebben we met Regan afgesproken, we zouden hem gaan helpen in huis
Toen we rond15.00uur in brunssum kwamen ben ik even gestopt bij een dierenzaak (Lorenzo)
Daar heb ik mijn verhaal gedaan over onze baby, ze vond het echt helemaal geweldig

Zij had ook kuikenvoer, omdat ze het echt te gek vond wat ik doe, kreeg ik een zakje met voer gratis mee, ik heb gezegd dat ik haar op de hoogte zou houden.

Toen we bij Regan waren vond ik een pincet wat heel erg geschikt is om mee te voeren, straks kijken of het met deze wel wil lukken.

toen we avonds thuis kwamen heb ik gelijk wat voer met water gemengd en dit even laten intrekken, de pap laat ik nu weg, de kattenbrokjes geef ik haar nog wel, die vind ze echt lekker, is goed,want daar zitten dierlijke eiwitten in die ze ook nodig heeft.

Rond 21.00uur heb ik hem de eerste keer het kuikenvoer gegeven, deze vind ze ook wel lekker, ook heb ik pincet uitgeprobeerd met de brokjes, ging wel goed.

Maar ze eet nog het beste van het lepeltje.

Dag 3 goed doorgekomen














18-07-2010

Vandaag is het zondag, we rommelen wat aan in en rondom huis,
Ik heb besloten om ons duifje een naam te geven, maar wat is een passende naam voor een duif
We weten niet eens of ze een mannetje of vrouwtje is. wel heeft ze een behoorlijke vechtlust
Ze vecht voor haar leven, dat zie je gewoon.

Ik zei tegen Clau vandaag, het lijkt wel of ze gegroeid is in die paar dagen
Toen dacht ik eraan, ik heb haar nog niet eens gewogen, rond 19.00uur heb ik de weegschaal gepakt, ben naar boven gegaan en heb haar gewogen, ze weegt 18gram

Ik ga haar nu om de andere dag wegen.
Haar oogjes zijn nog steeds gesloten maar je ziet ze wel al bewegen.
Toen ze in het bakje van de weegschaal lag heeft ze gepoept, deze zag er heel goed uit

Ik had haar ontlasting nog niet gecontroleerd.
Ze word met de dag drukker en levendiger dit is mooi om te zien

Ik geloof echt dat we het gaan redden samen.

Ik verheug me op het moment dat de oogjes open gaan. Volgens duivenforum zou dit op dag 6 gaan gebeuren, dit zie je ook op de babyfoto’s

Dus ik denk echt dat duifje woensdag uit het ei gekomen is en haar moeder nooit echt heeft gevoeld, ik ben de enige die ze kent vanaf dag 1.

Zou ik een tamme duif krijgen ?????

Dag 4 helemaal top





19-07-2010

Een nieuwe week is begonnen, en het gaat erg goed met duifje
En yessssss ze heeft de oogjes open, echt super
Je ziet nog wel een blauwe waas over de oogjes dus ik denk dat ze nog niet echt kan zien.

Ze word met de dag drukker, wat volgens mij een heel goed teken is .
Alleen word het met voeren steeds lastiger omdat ze zo druk is.
Dus mijn geduld word op de proef gesteld.

Vandaag ben ik weer begonnen met werken, wel nog maar voor 4 uurtjes maar toch
Ik moest om 15.00uur beginnen, dus ik heb haar om 14.00uur gevoerd.
Ik zei tegen Clau geef jij haar rond 17.30uur wat te eten dan geef ik haar wel weer rond 20.00uur. rond half 6 is clau naar boven gegaan en wilde haar voeren, ze pakte haar uit de kooi en deed een poging, duifje wilde niet eten bij haar, dus heeft ze een spuitje gepakt en wat voer opgezogen, zo kreeg ze haar wel iets gevoerd, het komt er dus op neer dat ze mij als haar moeder ziet die haar mag voeren, wat wel leuk is eigenlijk maar toch ook weer lastig

Ik heb totaal geen verstand van duiven, maar ik geloof echt dat ik haar erdoor krijg, dus ik zal het wel goed doen.

Dag 5 echt super, veel nieuwe dingen bij haar gezien.














20-07-2010

Ze groeit echt behoorlijk snel, heb haar vandaag weer gewogen, ze zat nu al op 27 gram
Echt te gek. Ook zie je dat de pennen op haar vleugels groeien, die zie je per dag langer worden.

Het eten gaat nu om de 5 uur, wel nog tussen door wat water
Ze word echt heel druk als ik haar uit de kooi pak, moeilijk met eten geven
Wel doet ze nu geregeld zelf haar snavel open, dan kan ik voer er zo induwen.

Ze geeft me de hele tijd kopjes met haar snavel, ik denk dat ze zo knuffelt
Ik wrijf met mijn vinger dan zachtjes over de snavel heen, daar geniet ze echt van.

Dag 6 ja ik leer van haar.














21-07-2010

Vannacht de eerste keer niet opgestaan voor haar, ze had om 1.30uur te eten gehad, en daarna om 10.00uur weer.
Wel had ik haar behoorlijk veel gegeven zodat ze de nacht ook door kon.
Het was wel goed geloof ik, ze at heel goed s’morgens.
We hebben vandaag een buitenkooi opgezet onder de overkapping,
Als ze groot genoeg is zetten we haar daarin, heeft ze echt veel plaats.

Het gaat echt super, en ze groeit enorm.

Dag 7 heel goed gegaan.



22-07-2010

Vandaag is ook weer alles goed gegaan, ze word groot, ik heb moeite om haar op mijn hand te houden, dus met voeren zet ik haar op de handdoek en hou haar hoofdje vast.

De pennen van de vleugels zie je gewoon groeien, worden steeds langer
Ook begint zich een staart te vormen, hier zitten nu stoppeltjes
Maar voor je het weet worden dit ook pennen.

We zijn vandaag naar dierenzaak geweest, daar heb ik ei voer meegenomen
Is krachtvoer met fruit, dit krijgt ze om de andere dag als extraatje.

Vandaag heb ik haar weer gewogen, ze weegt nu al 40 gram.
Zo snel gaat dat dus. Het is gewoon een heel lief duifje aan het worden..

Dag 8 vlekkeloos verlopen.



23-07-2010

We zijn nu een paar dagen verder en het gaat ontzettend goed.
Maar we hebben nog steeds geen passende naam voor haar/hem



24 -07-2010

Dag 10

64 gram



25-07-2010

Dag 11

Stimuleren zelf eten














26-07-2010

Dag 12

61 gram



27-07-2010

Dag 13



28-07-2010

Dag 14

Heb nestje eruit gehaald
Voer en waterbakje erin gezet

70 gram



29-07-2010

Dag 15

Heb vandaag de lamp boven hem/haar uit gelaten
Heeft genoeg veren nu om zichzelf warm te houden



30-07-2010

Dag 16

88 gram



31-07-2010

Dag 17

We hebben vandaag de binnen violier opgezet
Zodat hij/zij de vleugels kan gaan gebruiken



01-08-2010

Dag 18

Hij/zij vind het erg spannend in de violier

Ze weegt 96 gram














02-08-2010

Dag 19



03-08-2010

Dag 20

Jaaaa hij/zij is de 100 gram gepasseerd

Ze weegt 102 gram



04-08-2010

Dag 21

Morgen gaat hij/zij op stap
We gaan een maatje voor hem/haar halen, en ze mag mee

Kijken of we een klik krijgen,
zodat ze niet alleen in deze grote violier hoef te zitten



05-08-2010

Dag 22

We zijn vanmorgen naar Deurne gereden om daar een vriendje op te halen.
Daar hebben we een heel mooi meisje gevonden,

Zij is vandaag 5 weken oud.
Zij vliegt al beter en ze eet zelf

Wat heel goed is,kan duifje dat van haar leren
volgens mensen in deurne is ons duifje een mannetje

Ik hoop dat ze gelijk hebben, dan hebben we echt een mooi koppeltje.















05-08-2010

We hebben ze vandaag ook beide een naam gegeven.

Zij heet Amy geboren 30-06-2010

Hij heet Bandit geboren 14-07-2010















06-08-2010

Dag 23

Bandit begint inderdaad al zelf te pikken aan de zaadjes die in de kooi liggen
Dus hij is een snelle leerling.

Ik had ze vandaag beide even gewogen, zodat we in de gaten kunnen houden of Amy ook genoeg doet eten.
Bandit was vandaag 118 gram
Amy was vandaag 117 gram

Vreemd amy is 14 dagen jonger en weegt iets minder.
Maargoed nou eet Bandit ook wel erg goed.

Ik ben hem nu wel minder vaak aan het voeren, nu nog maar 3 keer per dag

Zodat hij zelf ook gaat eten.



07-08-2010

Dag 24

Vandaag is mij vrouwtje jarig, ze word 27 jaartjes
We krijgen dus veel bezoek, en die willen alleen even komen kijken bij onze duifjes
Eens kijken hoe ze daar mee omgaan.

We laten ze wel allebei in de kooi zitten dat niet iedereen ze kan aaien.
We zijn al blij dat Amy aan ons begint te wennen, dat we haar goed uit de kooi kunnen halen

En dat ze zich ook makkelijk laat vangen voor weer terug gezet te worden.



08-08-2010

Dag 25

Vanmorgen toen ik Amy en Bandit uit de kooi haalde
Begon Bandit al zelf met eten, hij pikte dus al in het bakje met het natte voer
Heeel goed dus

Wat ik bij Bandit heel vaak doe is mijn vingers nat maken met water en dan over zijn snavel ga, dat vind hij heerlijk, hihi is net of hij dan knuffelt zoals hij dat met zijn moeder zou doen.

Ik heb vanmorgen dit ook geprobeerd bij Amy, zij bleef rustig zitten en genoot er wel van, ze vond het wel erg onwennig dat zag je aan haar.

Maar ze bleef zitten en liet het gebeuren, dat vond ik al heel wat. Ze begint dus al goed aan ons te wennen, daarna heb ik haar op de bank gezet met eten, zij begon lekker te pikken wat mij erg goed deed, was de eerste keer dat ik haar zo goed zag eten.

Met haar komt het dus ook wel goed.



09-08-2010

Dag 26

Bandit en Amy zijn gelukkig goede vriendjes aan het worden
Ze zoeken elkaar vaak op, en zitten kort bij elkaar op stok.
Vandaag was het mooi weer, en ik vond dat ze een paar uur naar buiten konden

Ik heb een grote kooi gepakt, deze in orde gemaakt wat stokken erin stro op de grond
Voer en water erbij, en klaar.

Ze vonden het beide geweldig buiten, Amy was dit natuurlijk wel gewend zij komt uit een buiten voiller, voor Bandit was het de eerste keer buiten, en hij genoot er op en top van.

Vanavond voor dat ik ze weer boven in hun huisje had gezet heb ik ze beide nog even gewogen
Amy was nu 119 gram dus maar 2 gram bij gekomen, hhhmmmm is niet zo veel
Bandit was nu 123 gram, maar hij is dan ook een echte vreetzak.

Als het morgen weer zo mooi is buiten, mogen ze weer een paar uur luchten, lol
Clau had Amy savonds goed vast om haar eens goed te bekijken, ojee wat zagen we nu

Ze had kleine beestjes onder haar vleugels, het leek op mijten ofzo, hhmm dat moeten we goed in de gaten houden, of ze er niet meer krijgt.














10-08-2010

Dag 27

Het gaat erg goed met onze 2 duifjes, we kunnen Amy nou al heel goed pakken,
Dus we kunnen ze goed buiten zetten, ze vinden het echt super buiten,
Vanaf vandaag voer ik Bandit nog maar 2 keer per dag, smorgens en savonds

Ik vind dat hij het nu wel zelf moet gaan doen..

We hadden nog even naar Amy gekeken, de beestjes bij haar was niet meer geworden, gelukkig..

Ik merk wel dat Bandit buiten wel goed zelf wil eten, maar Amy zit dan ook veel op de grond te pikken dus dat doet hij haar gewon na, leuk om te zien.

Ik weeg ze ook niet meer zo vaak, ze zijn nu ver uitgegroeit,
Ik denk dat Amy altijd wel wat lichter in gewicht zal blijven als Bandit.
Maar dat geeft niet, ze ziet er echt mooi en slank uit. Dat houden we zo.



11-08-2010

Dag 28

Vanmorgen schrok ik heel erg toen ik kamer opliep waar duifjes staan
Het was een bloedbad in en rondom de kooi, Amy was gewond
We konden alleen niet zien waar, haar hele buik zat onder het bloed, beide pootjes
Tjee het zag er niet uit, we besloten om haar in reismandje te zetten, en naar overkant te lopen waar duivenmelker woont, deze had mij toen hij klein was ook advies gegeven over kuikenvoer.

En hij vind het geweldig dat we Bandit erdoor hebben gekregen.

Hij heeft Amy goed bekeken, en zei toen dat het niets ernstigs was, hij liet ons zien dat ze haar nagel los had van haar teen, en dat kan heel erg bloeden, en omdat ze op stok zit met borst op haar pootjes, daardoor was bost ook helemaal onder het bloed,

Volgens hem is ze achter tralie blijven hangen met teentje, kan gebeuren.
Zo wat waren wij opgelucht zeg. Niks aan de hand dus.

Ook wilde de duivenman Bandit even zien, ik naar Amy thuisbrengen en Bandit in reismandje doen, hij heeft hem bekeken en zei, zo die ziet er goed uit. Hij zei dit zijn echte tortelduifjes

Dit soort word ook wel Lachduifjes genoemd, ze blijven iets kleiner als een gewone duif

Lachduifjes kun je ook heel goed in gevangenschap houden, kunnen dan echt oud worden tussen de 30 en 50 jaar, dat is niet verkeerd. Hihi laat ik ze eerst maar eens het eerste jaar doorkrijgen.

We zijn vandaag even gaan winkelen voor onze gevleugelde vriendjes
Schelpenzand. Strooivoer, tortelduivenvoer, en medicijn tegen mijten

Ik heb de voliere boven helemaal schoongemaakt en opnieuw ingericht, de plateau die erin zat eruit gehaald, en op de vloer zand, geen hooi meer

We hadden op de weg naar huis nog wat takken gevonden, dus deze zitten er nu ook in
Ze hebben nu iets meer plaats om de vleugels te strekken.

Hopen dat ze nu niet meer zo snel aan tralie blijft hangen, en ze kunnen lekker over bodem lopen

En zaadjes oppikken, bakjes heb ik er dus ook uitgehaald..

Toen duifjes savonds weer naar binnen kwamen in hun nieuw woning, was Amy erg blij, leek wel, ze ging voldaan op stok zitten, en lekker slapen.

Bandit was druk en wilde eerst nog eten, na het eten viel ook hij lekker in slaap.


2 opmerkingen:

  1. Leuk om dit te volgen :)
    Vind het geweldig om jonge dieren op deze manier een kans op overleven te geven en met genoeg inspanning moet dit zeker lukken.
    Het lijkt me erg sterk mocht het nu nog mis gaan.
    Maar.... dat gaat zeker niet gebeuren hoor!!
    Heel veel succes ermee en ik zal geregeld langskomen :)

    Groetjes Marianna xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. As claimed by Stanford Medical, It is in fact the SINGLE reason this country's women live 10 years longer and weigh 42 lbs less than we do.

    (And realistically, it has totally NOTHING to do with genetics or some hard exercise and absolutely EVERYTHING to do with "how" they are eating.)

    P.S, What I said is "HOW", and not "what"...

    CLICK this link to determine if this brief test can help you release your real weight loss possibilities

    BeantwoordenVerwijderen